وبلاگ شخصی زینب عابدینی


+ چگونه صبور تر شویم

صبر اگر چه در برخی افراد ارمغان ژنهای شخصیت است، اما برای آنان که صبور نیستند باید گفت: شکیبایی یادگرفتنی هم هست .

یادآوری به خود در هنگامه های دشواری یکی از راهکارهای صبورتر شدن است. ( مثال: فرزندتان غر می زند، بهانه می گیرد، و با خواهر یا برادرش درگیر می شود، به خودتات یاد آوری کنید : "این جا باید صبور باشم، خودم را کنترل کنم، و درگیر بازی و دعوای آن ها نشوم، باید فکر کنم چطور می توان کمی حواسشان را به عامل دیگری پرت کرد تا آتش دعوا فروکش کند "، بعد در حالی که آرام شده اند علت بگو مگویشان را جستجو کنید و سعی کنید کمکشان کنید. ) در حقیقت خودگویی ( با خود سخن گفتن) و خود را آرام کردن بهتر از گوش دادن به حرف شیطان است! ( شیطونه می گه بیام بزنم تو سر هر دو تاتون تا ساکت بشید).

مطالعه درباره صبر. بیشتر اوقات ما نمی دانیم دلیل جوش آوردن ها  واکنش های تند نشان دادنمان چیست. بیشتر اوقات نمی دانیم که زود واکنش نشان دادن در لحظات از دست دادن  محبوبیت، یا امکانات به چه دلیل است. بیشتر اوقات گمان می کنیم زود سر و ته قضیه را هم آوردن نشان دهنده توانایی ماست. گاهی گمان می کنیم سکوتمان در مواقع درگیریهای کلامی نشان دهنده بی عرضگی ماست . در حالی که اگر کمی کتابهایی را که قدیمی ها درباره مسائل اخلاقی نوشته اند ورق بزنیم و نصیحت و حکایت اندرباب صبر و فروخوردن خشم و شکیبایی بر محنت ها و سختی ها را بخوانیم گوشمان پر می شود از مثالهایی که در سر بزنگاه آن ها را به رُخ خودمان بکشیم . با مطالعه درباره صبر می توانیم الگو سازی ذهنی با نمادهای صبر کنیم و کمی خود آموزی داشته باشیم.

کشاورزی. گاهی مشکل ما بی طاقتی و عجله در نتیجه گیری است. گمان می کنیم اگر اکنون به خواسته مان نرسیم دیگری هیچ گاه نخواهیم توانست کامروا شویم. اگر گاهی دستی بر خاک ببرید و دانه ای در خاک بکارید کم کم یاد می گیرید که برای برداشت نتیجه باید گاهی 3 ماه صبر کرد و خاک بی نشانه را آب داد و آفتاب داد تا دانه پنهان سبز شود و نخستین نشانه زحمتتان سر از خاک بیرون آورد. اگر در ساختمانی یا حتی اتاقی زندگی می کنید و حیاط و زمین فراهم ندارید برای انجام این تمرین راه بهانه بسته است یک گلدان کوچک و دانه یک لوبیا یا تخم یک گل یا تخم سبزیجاتی که تازه مصرف کرده اید هم می تواند اثر بخش باشد. برای تغییر راه بهانه را ببندید و دست به کار شوید.

تمرین تنفس . واکنش های مهار نشده ما به موقعیت های ناخوشایند با تنفس درست هم می تواند اندکی به تاخیر بیفتد. اینکه در لحظه ای که جیغتان می خواهد در بیاید جلوی دهانتان را بگیرید و با بینی تان تنفس کنید روش مناسبی است. به این ترتیب که با یک شماره هوا را فرو بدهید در ریه هایتان و 3 شماره نگه دارید و بعد طی 3تا 5 شماره آهسته آهسته هوای سنگین کربنی شده ریه تان را بدهید بیرون . در هنگام بیرون دادن بازدمتان به این مولکول های دی اکسید کربن فکر کنید که دارند با خودشان خستگی و بی حالی و غر غر و بی طاقتی و هر عیب و ایراد دیگری را بیرون می برند.

اگر مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری دارید حتما به یک رواندرمانگر یا روانشناس مراجعه کنید. راه ها و تکنیک های زیادی برای رسیدن به مقصود بدون ابراز خشونت یا پرخاش وجود دارد.

خوب ها را ببینید. دارید بدبیاری هایتان را جلوی چشمتان قطار می کنید، یا کارهای زیاد روزهای پیش رو را با روزهای گذشته ( ایام مجردی، کودکی، خانه پدری، قبل از تولد فرزندان، دوران استخدام ، وطن و روزگار عزت قبل از مهاجرت و  ...) مقایسه می کنید و بعد به خودتان می گویید خاک بر سرت که از این رو به آن رو شدی! یا برخی می گویند دیگر خوشی آن روزها را به خواب هم نمی توانم ببینم! یا برخی می گویند همه عمرم را حاضرم بدهم تا یک روز آن ایام را به دست آورم و خلاصه از این افکار بی خاصیت و تکراری و کوچه بازاری را هی در سرتان می پرورانید. و بعد فریادتان را بر سر فرزند بینوا، همسر بیچاره، یا هم خانه ای تان بلند می کنید و ایرادی در آن لحظه از او می گیرید. به خودتان برگردید ، به تنفستان دقت کنید،( گاهی اینقدر دماغتان گرفته که نمی فهمید چه قدر تنفستان سخت شده، این جا فقط توصیه می کنم به دستشویی بروید) و بعد دوباره به اطرافتان نگاه کنید حاضرید این کودک، این عشق همسری، این موفقیت تحصیلی، این امتیاز اجتماعی را از دست بدهید؟ اگر پاسختان مثبت است حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.

نویسنده : زینب عابدینی نسب ; ساعت ۱:٢٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/۱٦
تگ ها: صبر و صبور شویم
comment نظرات () لینک