وبلاگ شخصی زینب عابدینی


+ فرزندان در دام رسانه ها - ادامه از الف تا دال

کارتون ها و فیلم هایی که به عنوان بخشی از رسانه های امروز جهان ذهن فرزندان ما را نشانه گرفته اند، هدفی بزرگتر از پر کردن وقت فراغت کودکان و نوجوانان ما را تعقیب می کنند. دنیای امروز با گسترش وسائل ارتباط جمعی مرز چندانی نمی شناسد و هر چه در شرکت های تجاری رسانه ای بزرگ دنیا تولید می شود، صرف نظر از موضوع زبان مخاطب محدودی ندارد. بیماری های روانشناختی نظیر اختلال خوردن ( انورکسیا) ، خشونت و پرخاشگری ، تغییر ذائقه ی پوشش نسل حاضر و فاصله با سنت های قومی و دینی ، تنها نمونه های کوچکی از اثرگذاری منفی شگرف رسانه ها بر سبک زندگی انسان امروز است. در این نوشته برآنم تا به بررسی برخی از نمونه های اثرگذار رسانه در تولید رفتارهای ناهنجار یا ناخواسته در فرزندانمان بپردازم.

الف: به بهانه نگاهی به فیلم consuming kids

عروسک های دختران با چهره های زنانه و لباسهای سکسی، اکشن فیگر های پسران پوشیده در سلاح و چهره هایی پر قدرت بدنی و ژست های خشن آرزوهای برآورده شده و برآورده نشده فرزندان انسان روی زمین هستند. به جز سرزمین های فقیر که نیاز اولیه آب آشامیدنی پاک و خوراکی دلچسب رؤیای شب ها و روزهای کودکان است، دیگر کودکان زمین پدران و مادرانشان را در جهت گیری اقتصادی شان و شیوه خرج کردنشان هدایت می کنند. این پدران و مادران در تلاش برای براوردن آروزی فرزند به این سلیقه تزریق شده توسطه رسانه ها به فرزندان دامن می زنند. کودکان ما در ظروفی که تصاویر شخصیت های کارتونی بر آن نقش شده غذا می خورند، در رختخوابی که تصاویر آن شخصییت هاست می خوابند و لباسی را بیشتر می پسندند که عکس شخصیت محبوبشان را نشان می دهد یا در کارتون و فیلم و بازی کامپیوتری دیروز آن لباس بر تن او بوده است. چیزی نمی گذرد که کودک دیروز من نوجوان امروز می شود. لباس پوشیدن دخترک  13 ساله من از لباس مادرش سکسی تر است. غذا خوردنش تابع عادات غذایی آن شخصیت هاست و دیگر مانند آنها فکر می کند!

...
ادامه مطلب
نویسنده : زینب عابدینی نسب ; ساعت ٦:۱٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/۱٠/۱۱
comment نظرات () لینک